Totul despre transporturi şi infrastructura adiacentăTransport pe cablu

 

Topic: Funicularele din România

6 posts, 5163 views
Funicularele din România PTMZ

Funicularele din România
Generalități
Aceste mijloace de transport pe cablu sunt primele ce și-au făcut apariția la noi în țară. Primul funicular din România a fost "Teledinamicul american" de la Târgu Ocna, proiectat de Anghel Saligny și executat de Casa Adolf Bleichen din Leipzig. A funcționat începând cu 1885. Din păcate, acesta nu a ținut prea mult timp, în 1896 fiind închis și înlocuit cu o cale ferată industrială. Funcționa pe o lungime de aproximativ 2,1 km, transportând zilnic sare în zece vagonete spre suprafață, până la Gara Târgu Ocna (sau "gara mare"), de unde sarea pleca spre Imperiul Austro-Ungar pe Valea Trotușului. Alte funiculare de la noi cu uz industrial au existat cu precădere în regiunile miniere sau forestiere, precum Reșița, Comandău sau Hunedoara. Din păcate, niciunul dintre acestea nu mai este funcțional în prezent.

Prezentarea mea vizează cele 2 funiculare (ascensoare pe plan înclinat) turistice, și anume:
1. Funicularul Deva (2005)
2. Funicularul Râșnov (2015)

 


Re: Funicularele din România PTMZ

1. Funicularul Deva
Facilitează accesul către și dinspre Cetatea Deva, oferind o priveliște unică asupra reședinței de județ a Hunedoarei. Numit impropriu "telecabină". A fost inaugurat pe 3 iunie 2005. Traseul își schimbă înclinația aproape de mijloc. Din păcate, vârsta sa începe să-și spună cuvântul: defecțiunile apar din ce în ce mai frecvent, iar reviziile pot dura mai multe zile. Primarul de la Deva anunța acum câțiva ani achiziția unei noi cabine mai mari, de 36 de locuri.

Administratorul funicularului este primăria din Deva. Valoarea investiției se ridică la aproximativ 80 miliarde ROL (8 milioane RON, în bani curenți). Instalația funcționează tot timpul anului.

Date tehnice:
- constructor cale de rulare și instalații auxiliare: Doppelmayr GmbH.
- constructor cabină: CWA Constructions Switzerland
- lungime traseu: 277 m
- diferență de nivel: 162,65 m
- număr piloni: 24
- număr cabine: 1
- capacitate cabină: 16 persoane (1200 kg sarcină maximă)
- număr sisteme de frânare: 3
- comandă: prin radio, telefon sau stație

Program:
- 1 mai - 30 septembrie: 9:00 - 21:00
- 1 octombrie - 30 aprilie: 8:00 - 20:00

Tarife (tur-retur):
- adulți: 20 RON
- copii, elevi, studenți, pensionari: 10 RON

Și fotografii:
- vedere de ansamblu a traseului:
http://www.hunedoaramea.ro/noi-tarife-pe ... ii-deva/
telecabina-deva.jpg (137.08 KB; downloaded 4811 times)
https://www.google.com/amp/s/hunedoarasu ... a/%3famp
statie-telecabina.jpg (43.57 KB; downloaded 4813 times)

- vedere de la stația superioară:
http://rnews.ro/turi-ti-bloca-i-in-telec ... 228.html
telecabina_deva_56244100.jpg (169.77 KB; downloaded 4823 times)

http://hunedoaralibera.ro/deva-telecabin ... revizie/
telecab-794x527.jpg (163.24 KB; downloaded 4827 times)

- cabina la exterior:
https://www.google.com/amp/s/www.mesager ... ica/amp/
foto-telecabina-e1562955337519.jpg (60.35 KB; downloaded 4809 times)
https://m.jurnalul.antena3.ro/stiri/loca ... 436.html
telecabina-care-urca-la-cetatea-deva-va-fi-repusa-vineri-in-functiune-18618567.jpg (33.78 KB; downloaded 4818 times)

De asemenea, iată și un link spre o prezentare a lui @cris_m din 2016 a funicularului (topicul "Diverse", subforumul județului Hunedoara):
https://forum.metrouusor.com/viewtopic.php?f=76&t=3804#p213955

 


Re: Funicularele din România orex

E pretentios spus si funicular! Asta ar insemna 2 cabine, trase de cablu, in acelasi ritm, ca si contragreutati, care pe traseu, la mijloc, sa se intersecteze, urmandu-si traiectoria! Asta e asa ceva!! La Deva e o cabina mobila ce ”slefuieste” un plan inclinat, daca-mi dai voie! :D

 


Re: Funicularele din România PTMZ

Că e pretențios sau nu, aceasta este terminologia corectă, de ascensor pe plan înclinat sau de funicular (cel puțin în limba română am observat că este folosit cu precădere în cazul de față).

2. Funicularul Râșnov
Acest ascensor pe plan înclinat facilitează accesul turiștilor către Cetatea Râșnov, urmând traseul turistic ce urcă din Piața Unirii până în apropiere de cetate. A fost inaugurat pe 3 iulie 2015. Călătoria cu funicularul, deși scurtă și cu tariful mai ridicat față de cel al tractoarelor, oferă o priveliște de ansamblu minunată asupra Râșnovului. Pot confirma acest lucru în urma unei călătorii tur-retur din data de 4 mai 2019. Pentru construcția sa, au fost dislocați 1800 m³ de stâncă, iar piesele au fost aduse cu ajutorul elicopterelor.

Administratorul instalației este firma Asaltul Cetății S.R.L.; instalația funcționează doar cu minim 10 persoane, sau la fiecare 10 minute. Valoarea investiției este de

Date tehnice:
- constructor cabină: CWA Constructions Switzerland
- număr cabine: 1
- capacitate cabină: 20 persoane, 800 turiști/zi
- lungime traseu: 165 m
- diferență de nivel: 85 m
- viteză de deplasare: 2,5 m/s
- durată aproximativă călătorie: 1 minut și 10 secunde
- înclinație: 30⁰.

Program:
- 1 noiembrie - 30 aprilie: 9:00 - 18:00
- 1 Mai - 31 octombrie: 9:00 - 17:00

Tarife:
- adulți: 8 RON/sens, 12 RON tur-retur
- copii, elevi, studenți: 4 RON/sens, 6 RON tur-retur

Și o galerie foto:
- vedere de la stația superioară:
https://m.digi24.ro/stiri/actualitate/ev ... t-411915
YXNoPTMwNzk3Y2NiODkyYzAyNmEyNmQyODk3OWRiNDdmN2Vj.thumb.jpg (48.96 KB; downloaded 4759 times)
https://www.google.com/amp/s/newsbv.ro/2 ... uni/amp/
lift-rasnov-iarna.jpg (72.06 KB; downloaded 4751 times)
https://m.adevarul.ro/locale/brasov/priv ... 4ea.html
646x404.jpg (55.26 KB; downloaded 4750 times)

- vedere de la stația inferioară:
https://www.mytex.ro/stiri/546-expres/59 ... tat.html
lift-cetate-rasnov.jpg (86.54 KB; downloaded 4753 times)
http://regio-adrcentru.ro/acces-facil-la ... nclinat/
Foto51.jpg (694.88 KB; downloaded 4769 times)
https://adevarul.ro/locale/brasov/cremel ... .amphtml
245x460.jpg (16.34 KB; downloaded 4747 times)

 



Re: Funicularele din România PTMZ

Accidente și incidente notabile
- 3 iulie 2015, Râșnov: ascensorul s-a blocat chiar la inaugurare, din cauza suprasolicitării cabinei, în sensul că nu a mai plecat din stație. Cine a suprasolicitat-o? Politicienii locali, care debordau de nerăbdare să testeze ascensorul.
- 18 iulie 2017, Deva: cabina s-a blocat cu 14 persoane din cauza unei pene de curent. După 10 minute, cabina a repornit.
- 27 august 2017, Deva: cabina s-a blocat cu 17 persoane din motive necunoscute. A fost necesară asistența pompierilor pentru evacuarea pasagerilor.
- 20 august 2018, Deva: cabina s-a blocat cu 19 persoane din motive necunoscute. Au fost chemați pompierii alpiniști pentru evacuarea pasagerilor.
- 26 august 2018, Deva: cabina s-a blocat cu 13 persoane, din motive necunoscute. A fost necesară evacuarea pasagerilor cu ajutorul pompierilor.

Și cu aceasta închei scurta prezentare a ascensoarelor pe plan înclinat de la noi din țară. Sper că v-a plăcut, vă aștept cu sugestii, discuții, corecții și păreri în topicul dedicat.

 


Home page  • 
Parent forum: Transport pe cablu  • 
Choose destination

Since our 2293 forum members have written 421715 posts in 5254 topics and 514 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use