Totul despre transporturi şi infrastructura adiacentăTransport rutierTroleibuze

 

Topic: MTB 82 / МТБ 82

24 posts, 8780 views
 
Go to page:  1 2
 
 

📖 Pagination options
MTB 82 / МТБ 82 ByOnu

Dl. Ing. Bucșan, căruia Asociația Metrou Ușor îi mulțumește pentru împărtășirea cunoștințelor sale tehnico-istorice, ne-a trimis o analiză a troleibuzelor MTB 82 (МТБ-82), precum și a tuturor subtipurilor. Textul și fotografiile atașate sunt primite si postate ca atare.

Atenție: pentru discuții, informații tehnico-istorice și fotografii cu troleibuzele MTB 82D care au circulat în București, vă invităm la topicul dedicat.

------------------------------------------------

Sursele mele (Dl. Bucșan) proprii, în acest caz, sunt cele două cărți de bază, apărute înainte de 1989, ale autorului М. Егорова:
- ''История Московского Автобусы'';
- ''Троллейбусы''.
Arhiva proprie.
Alte surse: - ''denisovets.ru'', ''cheprasov.webservice.ru'', ''грузовикпресс.рф'', ''trams.ru'', ''tram.ruz.net'', ''trolley.ruz.net'', ''bus.ruz.net'', ''10ap.ruz.net''.
                - revista (pe hârtie) Gruzovik Press.

Generalități

Pentru a rezolva problema din ce în ce mai acută a creșterii traficului de pasageri în marile orașe din URSS, în anul 1946 au fost proiectate la Научный Автомобильно-Моторный Ииститут НАМИ г. Москва în colaborare cu Завода имень Сталина ЗиС г. Москва, trei autovehicule urbane, parțial unificate, ce cuprind elemente comune de caroserie:
- troleibuzul MTB 82/МТБ 82 (Московский Троллеибус și indexul uzinei constructoare № 82);
- vagonul de tramvai MTV 82/МТВ 82 (Московский Трамвай și indexul uzinei constructoare № 82);
- electrobuzul ZiS 154/ЗиС 154.
Caroseriile acestor autovehicule au fost construite din secțiuni unificate, pe un cadru acoperit cu panouri de duraluminiu, cu o grosime de 2 mm. Cadrul folosea profile din duraluminiu. Scaunele erau unificate, de asemenea ușile de acces și geamurile, de aceeași dimensiune, faruri, semnalizatoare, stopuri. Caroseria era inspirată de modelele americane General Motor Corporation, iar electrobuzul a fost inspirat de modelul american similar Mack.

Ca să înțelegeți mai bine, nu a fost un furt de tehnologie americană, explicația este mult mai simplă și, în același timp, surprinzătoare pentru marea voastră majoritate. Proiectantul șef al uzinelor ZiS a fost, între martie 1943 și martie 1950, inginerul american B.M.Fitterman, cel care, în timpul războiului a realizat, pe baza documentației primite de URSS ca ajutor de război, transportoarele blindate sovietice. Concluziile, de la sine.

Prototipul și apoi prima parte a producției de serie a troleibuzului MTB 82 și a tramvaiului MTV 82, au fost construite la Заводе № 82 Народного Комисариата Авиационной Проышеленности СССР / Uzina № 82 a Comisariatului Poporului al Industriei Aviației URSS, Uzină ultrasecretă de avioane, pe teritoriul orașului Moscova, a trebuit, după război să treacă la producție de pace. Astăzi are denumirea Тушинский Машиностроительный Завод г. Москва. Ca fapt divers, din motive de securitate militară, autobuzele și tramvaiele produse aici, nu au avut număr de serie și nici plăcuțe de identificare. Erau ''anonime''.

 


Re: Troleibuzele MTB 82 / МТБ-82 Trolleybuses ByOnu

Troleibuz urban MTB 82

Troleibuzele MTB 82 au început să fie construite la Заводе № 82 г. Москва, începând cu anul 1946, având denumirea MTB 82.

T1.1946-1947_MTB 82_a.jpg (258.25 KB; downloaded 4828 times)


T1.1946-1947_MTB 82_b.jpg (308.78 KB; downloaded 4829 times)


În cursul anului 1947, capătă denumirea MTB 82M.

Prototipul MTB 82M:
PROTOTIPUL MTB 82M
T2.1947_prototip MTB 82M_a.jpg (127.84 KB; downloaded 4829 times)


Vehiculele de serie MTB 82M:
T3.1947-1949_ MTB 82M_a.jpg (318.79 KB; downloaded 4830 times)


T3.1947-1949_ MTB 82M_b.jpg (217.74 KB; downloaded 4828 times)


T3.1947-1949_ MTB 82M_c.jpg (259.33 KB; downloaded 4831 times)


T3.1947-1949_ MTB 82M_d.png (1.97 MB; downloaded 4829 times)

 


Re: Troleibuzele MTB 82 / МТБ-82 Trolleybuses ByOnu

În cursul anului 1949, capătă denumirea MTB 82D. Diferențele erau minore și nu se refereau la părțile mecanice sau electrice.

Sursa http://bright-cars.com/page/mtb-82d/default.html
mtb-82d-12.jpg (856.3 KB; downloaded 4800 times)


Prototipul MTB 82D:
T4.1949_prototip MTB 82D_a.jpg (139.17 KB; downloaded 4825 times)
T4.1949_prototip MTB 82D_b.jpg (378.66 KB; downloaded 4827 times)
T4.1949_prototip MTB 82D_c.jpg (322.43 KB; downloaded 4826 times)
T4.1949_prototip MTB 82D_d.jpg (163.41 KB; downloaded 4826 times)
T4.1949_prototip MTB 82D_e.jpg (98.16 KB; downloaded 4825 times)

 


Re: Troleibuzele MTB 82 / МТБ-82 Trolleybuses ByOnu

Vehiculele de serie MTB 82D:
T5.1949-1950_MTB 82D_a.jpg (275.53 KB; downloaded 4834 times)
T5.1949-1950_MTB 82D_b.jpg (360.64 KB; downloaded 4829 times)
T5.1949-1950_MTB 82D_c.jpg (166.82 KB; downloaded 4826 times)
T5.1949-1950_MTB 82D_d.jpg (343.53 KB; downloaded 4825 times)
T5.1949-1950_MTB 82D_e.jpg (189.22 KB; downloaded 4829 times)
T5.1949-1950_MTB 82D_f.jpg (285.44 KB; downloaded 4827 times)
T5.1949-1950_MTB 82D_g.jpg (315.37 KB; downloaded 4825 times)
T5.1949-1950_MTB 82D_h.jpg (458.05 KB; downloaded 4827 times)
T5.1949-1950_MTB 82D_i.jpg (485.69 KB; downloaded 4826 times)
T5.1949-1950_MTB 82D_j.jpg (249.16 KB; downloaded 4827 times)

 


Re: Troleibuzele MTB 82 / МТБ-82 Trolleybuses ByOnu

În cursul anului 1950, producția este transferată la Завода имень Урицкого ЗиУ г. Энгельс (azi, Троллейбусныий Завод ТролЗа г. Энгельс). Troleibuzele și-au păstrat denumirea MTB 82D, producția continuând până în anul 1961.
T6.1950-1961_MTB 82D_(ZiU)_a.jpg (136.83 KB; downloaded 4826 times)
T6.1950-1961_MTB 82D_(ZiU)_b.jpg (152.77 KB; downloaded 4824 times)
T6.1950-1961_MTB 82D_(ZiU)_c.jpg (135.77 KB; downloaded 4831 times)
T6.1950-1961_MTB 82D_(ZiU)_d.jpg (251.52 KB; downloaded 4825 times)
T6.1950-1961_MTB 82D_(ZiU)_e.jpg (101.66 KB; downloaded 4826 times)
T6.1950-1961_MTB 82D_(ZiU)_f.jpg (270.87 KB; downloaded 4828 times)
T6.1950-1961_MTB 82D_(ZiU)_g.jpg (71.72 KB; downloaded 4824 times)
T6.1950-1961_MTB 82D_(ZiU)_h.jpg (186.53 KB; downloaded 4825 times)
T6.1950-1961_MTB 82D_(ZiU)_i.jpg (324.39 KB; downloaded 4824 times)
T6.1950-1961_MTB 82D_(ZiU)_j.jpg (185.82 KB; downloaded 4825 times)

 


Re: Troleibuzele MTB 82 / МТБ-82 Trolleybuses ByOnu

*continuare fotografii.
T6.1950-1961_MTB 82D_(ZiU)_k.jpg (112.53 KB; downloaded 4826 times)
T6.1950-1961_MTB 82D_(ZiU)_l.jpg (198.3 KB; downloaded 4825 times)
T6.1950-1961_MTB 82D_(ZiU)_m.jpg (207.33 KB; downloaded 4825 times)
T6.1950-1961_MTB 82D_(ZiU)_n.jpg (201.22 KB; downloaded 4824 times)

 


Re: Troleibuzele MTB 82 / МТБ-82 Trolleybuses ByOnu

Din anul 1939 până în 1959, la Moscova este deschisă expoziția permanentă ''Expoziția Realizărilor Economiei Naționale''. În anul 1954 se dă în funcțiune o linie specială de troleibuz, cu indicativul ''B/V'' ce făcea turul expoziției, cu opriri la fiecare pavilion unional. Pentru acest traseu, uzina din Engels construiește 10 troleibuze speciale cu denumirea MTB 82D-VSHV.

T7.1954_MTB 82D-VSHV_(ZiU)_a.jpg (180.32 KB; downloaded 4825 times)


T7.1954_MTB 82D-VSHV_(ZiU)_b.jpg (495.54 KB; downloaded 4825 times)


Troleibuzele MTB 82 și MTB 82M au fost echipate cu electromotor de tracțiune DK200B (fabricat ДИНАМО г. Москва), având 74 kW, tensiune de alimentare 550 V, amplasat între axe, sub podea. Troleibuzele MTB 82D au fost echipate cu noul electromotor de tracțiune DK202A (fabricat ДИНАМО г. Москва), având 86 kW, tensiune de alimentare 550 V, amplasat între axe, sub podea.

Capacitate totală pentru troleibuzele MTB 82 și MTB 82M: 80 pasageri, din care 40 pe scaune și 40 în picioare.
Capacitate totală pentru troleibuzele MTB 82D: 88 pasageri, din care 38 pe scaune și 50 în picioare.

Gabarit: lungime 10365 mm, lățime 2615 mm, înălțime 2940 mm, 3600 mm inclusiv echipamentul de pe acoperiș.
Consolă față 1183 mm, consolă spate 3182 mm, ampatament 6000 mm.

În total au fost construite aproximativ 5000 unități.

Unele dintre troleibuzele MTB 82D au fost echipate cu cârlig de remorcare și echipament de cuplare pneumatică și electrică, putând tracta remorci-troleibuz. Remorcile-troleibuz au fost realizate la Авторемонтный Кузовной Завод АРЕМКУЗ г. Москва:
- reconstruite din autobuze ZiS 155, fără motor, cu denumirea AREMKUZ 2PN-4 (în anul 1959).



- nou construite, cu denumire AREMKUZ 2PN-60 (în anul 1960). Au fost folosite, experimental, la Moscova și Sankt-Petersburg.





În unele orașe sovietice, au circulat troleibuze MTB 82D, în dublă tracțiune. Alimentarea de la rețea era asigurată de primul troleibuz. Au fost folosite, experimental, la Moscova, Krasnodar și Kiev.



T8.1959_probe MTB-82D si remorca AREMKUZ-2PN-4.a.jpg (266.01 KB; downloaded 4828 times)
T9.1960_probe MTB-82D si remorca AREMKUZ-2PN-60.a.jpg (70.7 KB; downloaded 4827 times)
T9.1960_probe MTB-82D si remorca AREMKUZ-2PN-60.b.jpg (116.24 KB; downloaded 4827 times)
T10.1960-1961_probe MTB 82D în dubla trac?iune.a.jpg (95.6 KB; downloaded 4827 times)
T10.1960-1961_probe MTB 82D în dubla trac?iune.b.jpg (94.8 KB; downloaded 4825 times)

 


Re: Troleibuzele MTB 82 / МТБ-82 Trolleybuses ByOnu

Uzinele din Engels au construit și troleibuze pentru transport marfă. În anul 1957 este construit troleibuzul platformă TBU 3, care avea posibilitatea de a tracta o remorcă.

T11.1957_TBU 3_(ZiU)_a.jpg (140.21 KB; downloaded 4823 times)


T11.1957_TBU 3_(ZiU)_b.jpg (661.35 KB; downloaded 4826 times)


În anul 1959 este construit troleibuzul furgon TBU 4.

T12.1959_TBU 4_(ZiU)_a.jpg (635.72 KB; downloaded 4824 times)


În anul 1960 este construit troleibuzul platformă TBU 5D, dotat și cu motor termic, pe benzină, ce putea fi folosit separat de tracțiunea electrică.

T13.1960_TBU 5D_(ZiU)_a.jpg (281.35 KB; downloaded 4823 times)

 


Re: Troleibuzele MTB 82 / МТБ 82 Trolleybuses ByOnu

Troleibuzele MTB 10 /  МТБ 10 Trolleybuses

Авиазаводе № 82 г. Москва și, după transferul producției la Завода имень Урицкого ЗиУ г. Энгельс, au produs troleibuzele MTB 82, MTB 82M și MTB 82D, în perioada 1946 -1961, pentru Moscova și pentru aproape încă 60 de orașe de pe cuprinsul URSS (incluzând, bineînțeles, și toate republicile unionale).
De asemenea, a exportat aceste tipuri de troleibuze în România (11 unități), în Ungaria (53 unități) și în Bulgaria (29 unități). Un troleibuz a fost testat și la Varșovia, dar s-a înapoiat în URSS.

Dar Moscova avea nevoie de mult mai multe troleibuze decât se produceau.
S-a hotărât ca uzina care efectua reparațiile curente și RK-urile troleibuzelor aflate în circulație, Московский Троллейбусный Завод МТрЗ г. Москва, să asimileze construcția troleibuzelor MTB.
Troleibuzele construite aici vor purta denumirea MTB 10.

Au avut aceleași caracteristici tehnice și aceleași dimensiuni  de gabarit ca MTB 82.

Producția lor a început în cursul anului 1948 și a continuat până în anul 1953.Toate cele 278 unități construite aici au circulat  la Moscova.
Spre deosebire de troleibuzele MTB 82, MTB 82M, MTB82D, care aveau numerele de parc formate din 4 cifre, troleibuzele MTB 10 au avut numerele de parc formate din 3 cifre.

*fotografiile si textul sunt primite de la Dl. Bucșan.

Foto MTB 10 - foto 1-10 din 22.
1948-1953_MTrZ-MTB-10.JPG (235.63 KB; downloaded 4606 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.102.a.jpg (220.06 KB; downloaded 4605 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.140.a.jpg (414.62 KB; downloaded 4605 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.161.a.jpg (179.33 KB; downloaded 4605 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.187.a.jpg (158.54 KB; downloaded 4605 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.196.a.jpg (170.1 KB; downloaded 4606 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.207.a.jpg (129.02 KB; downloaded 4605 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.220.a.jpg (208.01 KB; downloaded 4605 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.232.a.jpg (494.01 KB; downloaded 4605 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.239.a.jpg (497.64 KB; downloaded 4605 times)

 


Re: Troleibuzele MTB 82 / МТБ 82 Trolleybuses ByOnu

Foto MTB 10 - foto 11-20 din 22.
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.254.a.jpg (220.13 KB; downloaded 4606 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.255.a.jpg (166.06 KB; downloaded 4606 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.270.a.jpg (497.49 KB; downloaded 4606 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.286.a.jpg (202.16 KB; downloaded 4606 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.291.a.jpg (243.46 KB; downloaded 4607 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.305.a.jpg (68.15 KB; downloaded 4606 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.314.a.jpg (362.48 KB; downloaded 4607 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.341.a.jpg (494.53 KB; downloaded 4606 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.347.a.jpg (499.02 KB; downloaded 4607 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.368.a.jpg (304.45 KB; downloaded 4606 times)

 


Re: Troleibuzele MTB 82 / МТБ 82 Trolleybuses ByOnu

Foto MTB 10 - foto 21-22 din 22.
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.375.a.jpg (498.53 KB; downloaded 4610 times)
1948-1953_MTrZ-MTB-10_No.378.a.jpg (496.95 KB; downloaded 4610 times)

 


Re: Troleibuzele MTB 82 / МТБ 82 Trolleybuses ByOnu

Troleibuze MTB 82 exportate în Ungaria

La Budapesta au fost exportate în anul 1949 un număr de 26 troleibuze, în anul 1950 un număr de 2 troleibuze iar în anul 1952 un număr de 25 troleibuze.
Toate troleibuzele au fost de tipul MTB 82D.
Ele au fost echipate cu electromotor de tracțiune tip DK202B (fabricat ДИНАМО г. Москва), având 86 kW, tensiune de alimentare 600V.

Nu este o dată certă, probabil 1960-61, dar câteva troleibuze au fost modificate, reconstruindu-se caroseria, ce a căpătat uși de acces mai largi, o mască nouă, în ton cu produsele IKARUS 30/31 (foto troleibuz MTB 82D cu Nr. T134).

MTB 82 Ungaria - foto 1-10 din 19
1949_MTB 82D_Budapesta_T100_a.jpg (86.2 KB; downloaded 4604 times)
1949_MTB 82D_Budapesta_T100_b.jpg (132.09 KB; downloaded 4605 times)
1949_MTB 82D_Budapesta_T100_c.jpg (129.08 KB; downloaded 4604 times)
1949_MTB 82D_Budapesta_T100_d.jpg (159.77 KB; downloaded 4604 times)
1949_MTB 82D_Budapesta_T101.jpg (225.51 KB; downloaded 4604 times)
1949_MTB 82D_Budapesta_T102.jpg (116.93 KB; downloaded 4604 times)
1949_MTB 82D_Budapesta_T106.jpg (69.1 KB; downloaded 4605 times)
1949_MTB 82D_Budapesta_T109.jpg (143.14 KB; downloaded 4604 times)
1949_MTB 82D_Budapesta_T110.jpg (150.04 KB; downloaded 4604 times)
1949_MTB 82D_Budapesta_T111.jpg (59.29 KB; downloaded 4604 times)

 


Re: Troleibuzele MTB 82 / МТБ 82 Trolleybuses ByOnu

MTB 82 Ungaria - foto 11-19 din 19
1949_MTB 82D_Budapesta_T120.jpg (65.54 KB; downloaded 4605 times)
1949_MTB 82D_Budapesta_T122_a.jpg (272.24 KB; downloaded 4604 times)
1949_MTB 82D_Budapesta_T122_b.jpg (111.8 KB; downloaded 4604 times)
1949_MTB 82D_Budapesta_T125.jpg (75.04 KB; downloaded 4604 times)
1952_MTB 82D_Budapesta_T134_reconstruit.jpg (64.78 KB; downloaded 4604 times)
1952_MTB 82D_Budapesta_T139.jpg (92.46 KB; downloaded 4604 times)
1952_MTB 82D_Budapesta_T143.jpg (66.78 KB; downloaded 4604 times)
1952_MTB 82D_Budapesta_T145.jpg (104.13 KB; downloaded 4604 times)
1952_MTB 82D_Budapesta_T151.jpg (52.33 KB; downloaded 4605 times)

 


Re: Troleibuzele MTB 82 / МТБ 82 Trolleybuses ByOnu

Troleibuze MTB 82 exportate în Bulgaria

La Sofia au fost exportate în perioda 1947-1948 un număr de 10 troleibuze de tip MTB 82M.
În perioada 1949-1950 au fost exportate un număr de 17 troleibuze de tip MTB 82D.

În anul 1955 au fost exportate la Plovdiv 2 troleibuze MTB 82D.

     - 4 fotografii, Sofia, anii 1947-1948
     - 2 fotografii, Sofia, anii 1949-1950
     - 1 fotografie, Plovdiv, anul 1955
1.1947-1948_MTB 82M_Sofia_xxx_a.jpg (1 MB; downloaded 4603 times)
1.1947-1948_MTB 82M_Sofia_xxx_b.jpg (1 MB; downloaded 4603 times)
2.1947-1948_MTB 82M_Sofia_105_a.jpg (72.33 KB; downloaded 4603 times)
2.1947-1948_MTB 82M_Sofia_105_b.jpg (61.1 KB; downloaded 4603 times)
2.1949-1950_MTB 82D_Sofia_124.jpg (211.06 KB; downloaded 4603 times)
2.1949-1950_MTB 82D_Sofia_126.jpg (495.21 KB; downloaded 4603 times)
3.1955_MTB 82D_Plovdiv_106.jpg (171.34 KB; downloaded 4914 times)

 


 
Go to page:  1 2
 

📖 Pagination options
Home page  • 
Parent forum: Troleibuze  • 
Choose destination

Since our 2289 forum members have written 421503 posts in 5251 topics and 514 subforums.

 

© 2009 - 2024 Asociația „Metrou Ușor”

Powered by PhpBB In DotNet

The Terms Of Use